Isnin, 1 Mac 2010

Baitcasting Rod Buyer's Guide: 1st series ( by: Lempayun )


In an age of specialty rods and reels, it's important to pick the right type with the characteristics that match the intended technique.
Two basic types of rods dominate fishing - baitcasting and spinning. The selection of either is driven by the choice of reel, and that is driven by specific techniques as well as targeted species. The species of fish that you are going to target will have a major impact on the selection process. For larger species, many anglers prefer the baitcasting option.
Baitcasting rods are designed with the reel seated on the top, above a trigger grip that improves an angler's ability to maintain control during casting as well as fighting a fish. This feature is particularly effective when hands are wet or slippery from handling fish.
Panduan membeli Rod: siri 1 ( oleh lempayun )
Dalam era perkembangan rod dan kekili yang semakin canggih, adalah sangat mustahak untuk kita tahu memilih kriteria joran dan kekili yang sepadan dengan aplikasi teknik yang diamalkan.
Terdapat dua jenis joran yang asas mendominasi pasaran dan kegunaan pemancing iaitu joran untuk kekili menegak (baitcaster) dan kekili mendatar(spinning). Pemilihan joran adalah berdasarkan pilihan kita terhadap kekili dan juga teknik yang khusus untuk spesis yang disasarkan. Spesis ikan yang anda sasarkan akan memberi impak atau kesan besar dalam proses pemilihan ini. Untuk spesis bagak, ramai pemancing lebih suka memilih joran baitcasting.
Joran baitcasting direka dengan kedudukkan kekili berada di atas joran dengan genggaman picu atau genggaman pistol (trigger grip atau pistol grip ) yang meningkatkan kemampuan pemancing untuk mengekalkan kawalan semasa sedang mengilat dan bertarung dengan ikan. Keadaan anatomi pangkal joran sebegini semestinya berkesan dalam keadaan tangan kita basah dan licin selepas mengurus tangkapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan