Jumaat, 5 Mac 2010

Panduan membeli Rod: siri 2 ( oleh lempayun )

The line guides on a baitcasting rod are aligned in a slightly descending size from butt to tip, on the top of the rod blank. The diameter of line guides for this type of rod is not as large as those used on spinning rods, because the line pays out more evenly. Generally, the number of guides is based on the length and flexibility of the rod blank, with more guides being used on rods that flex more dramatically.
The insert of line guides is made of various materials such as plastic, metal and ceramics, which vary in their hardness as well as cost. Plastic anchors the lower end of the quality scale, ceramic guides are top quality. Since the quality of a rod's guides affects both casting distance as well as being a critical part of any battle, choose a rod with quality guides. When fishing the new braided or super lines, ceramic guides are the best choice, since they are most resistant to wear.

Line guides
Pemandu tali
Pemandu tali atau biasa kita sebut cincin ( ring guide ) pada sesebuah joran baitcasting disusun saiznya secara menurun daripada pangkal ke hujung joran. Diameter untuk cincin joran jenis ini ini tidaklah sebesar yang digunakan untuk joran mendatar kerana pergerakkan tali yang keluar lebih tersusun. Umumnya, jumlah cincin ini berasaskan panjang dan dayalentur joran dengan penggunaan cincin yang lebih banyak akan memberi lenturan yang lebih dramatik..jelasnya..cantiiikkkk!
Bahagian dalam pemandu tali ini diperbuat daripada pelbagai jenis bahan seperti plastik, besi dan seramik yang saling berbeza kekerasan dan sudah tentu harganya. Plastik merupakan bahan yang paling lemah dari segi kualiti berbanding seramik yang memang paling berkualiti. Oleh kerana kualiti pemandu tali memberi kesan terhadap jarak lontaran dan menjadi bahagian yang kritikal dalam sesebuah pertempuran, pilihlah rod yang mempunyai pemandu tali yang berkualiti. Jika menggunakan tali sulam, pemandu tali daripada seramik adalah yang terbaik kerana ketahanannya terhadap haba. (lapisan luar kapal angkasa adalah seramik yang tahan panas sehingga ribuan darjah .)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan