Rabu, 31 Mac 2010

Mabuk 3:Tips

Mabuk laut yang dalam bahasa perubatan juga disebut sebagai motion sickness merupakan gangguan yang sering dialami mereka yang menggunakan khidmat kapal laut, kapal terbang dan kereta.Gejala ini timbul akibat goyangan yang dialami dalam perjalanan.Goyangan ini akan merangsang pusat keseimbangan di telinga tengah sehingga menyebabkan gejala gejala mabuk laut atau darat.Meskipun demikian, tahap mabuk setiap individu adalah berbeza. Ada yang sangat mudah mengalami mabuk , ada pula yang tidak. Hal ini mungkin disebabkan oleh berbagai faktor terutama kekuatan mental dan fizikal. Gejala yang timbul ketika mabuk adalah bermacam-macam tetapi umumnya gejala utama adalah mual dan muntah. Gejala lain dapat dilihat seperti sakit kepala, kepala terasa ringan, berpeluh dingin dan lain-lain.

Bagi mereka yang sering mengalami mabuk, berikut adalah tips yang boleh diambilpakai untuk mengurangkan perasaan mabuk yang anda sedang alami :

1. Ketika berada dalam bot atau kapal, lontar pandangan anda seluas mungkin atau dengan kata lain, pandangan anda dapat mengikuti pergerakan kenderaan.Apabila menaiki kapal laut, naiklah ke atas deck dan pandang garisan horizon.

2. Jangan membaca, mengikat matakail,membuat perambut dalam perjalanan dan jangan duduk menghadap ke belakang terutama bagi anda yang sering mabuk.

3. Jangan melihat atau bercakap dengan kaki lain yang sedang mabuk.

4. Hindari makanan pedas dan cuba merangsang sistem pencernaan sebelum dan selama trip berlangsung.Membuang air besar amat dituntut ketika mabuk.Tujuannya, untuk mengurangkan beban keselesaan yang berpunca dari perut anda.

5. PENTING:Minumlah ubat pencegah mabuk beberapa jam sebelum bertolak.Sebelum itu, isi perut anda dengan makanan yang digalakkan.

6 dan seterusnya, Mengalu-alukan sumbangan tips mengelak mabuk dari anda untuk dikongsi bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan