Jumaat, 12 Mac 2010

Perkongsian ilmu siri 4: Treble atau Single hook ( finale )

Halangan:
1.Kebiasaan yang masih terlalu menebal dan tinggi terhadap penggunaan treble hook. Kebiasaan yang sudah bermula sejak awal bergiat dalam kaedah mengilat ini menyebabkan penggunaan single hook belum dipercayai sepenuhnya. Contohnya, sesekali semasa menggunakan single hook, apabila sambaran tidak lekat, dalam hati akan berkata..cilakak!!kan bagus kalau aku pakai treble hook tadi. Tapi, dulu dalam era bottom fishing, penggunaan single hook untuk mencangkuk udang dan kembura hidup juga menghasilkan keputusan bagus. Banyak Ungah dan Selungsung menjadi korban. Ironinya, gewang juga nampak hidup apabila dikarau. Ada komen?

2. Ikan-ikan kecil kurang mengena jika menggunakan single hook. Tetapi ini adalah satu kebaikkan untuk CNR.
3. Single hook hanya berkesan sepenuhnya digunakan secara vertical. Contohnya single hook amat dipercayai untuk jigging kerana tancapannya yang kemas dan kukuh. Berbanding mengilat, kedudukkan single hook adalah horizontal dimana kadar lekat hook pada mulut ikan lebih rendah berbanding vertical kecuali jika ikan menyerang dari tepi atau belakang.

Kesimpulannya, perkongsian ilmu saya tadi adalah berdasarkan ujian dan penelitian di lapangan. Dapatan tadi bersandarkan keputusan terkini beberapa trip mengewang saya di muara Bongawan. Jadi, jika anda belum bersedia untuk meninggalkan treble hook, sila teruskan sahaja. Tiada halangan dan segalanya terpulang kepada diri anda. Kini, sebahagian gewang saya beraksesorikan single hook khas untuk menguji rimba banat di bawah air. Manakala treble hook saya gunakan di kawasan terbuka. Jika ada sebarang pandangan dan pendapat membina, sila kongsi.terimakasih. Sekian dari Lempayun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan