Sabtu, 29 Mei 2010

Pesta Kerisi Bagang

Trip bagang ini disertai oleh Ali dari Membakut.Seorang rakan yang sepatutnya ikut, menarik diri di saat-saat akhir.Oleh itu, hanya kami berdua meneruskan perjuangan. Pukul 6:10, kami tiba di Bagang danAli pertama kali memanjat bagang kelihatan agak gayat..hehehe.Nasib baik semangatnya kuat, jika tidak..alamat bergayut lah di tiang bagang sampai petang.hehehe. Beruntungnya kami pada masa itu, temanung baru diperolehi sebagai umpan.Umpan segar ini pastinya menarik selera ikan.

Bagang kedua meninggalkan kenangan pahit kepada kami berdua. Aku kehilangan satu set kekili dan rod apabila ia diterjunkan oleh ikan bagak yang tidak diketahui spesisnya ketika aku tengah meleraikan tali jaulku yang berpintal..Yeppppeyyy!!!..aku hanya mampu memandangnya semakin menghilang ke dasar laut. Tidak lama kemudian, kesilapan Ali yang mengangkat joran hampir 90 degree ketika sangkut menyebabkan jorannya menjadi 3 piece..hehehe..sabar Li..Hanya di bagang ke tiga, pesta Kerisi kami bermula. Keadaan taruk makan,taruk makan berlangsung selama 30 minit..perrgghhh!!!memang ho liau!Saiz Kerisi yang ditangkap amat memuaskan hati. aku dapati, Kerisi bagak rancak menyerang di awal pagi hingga pukul 9:00 am kemudian ia akan senyap dan kembali selepas pukul 11:00 am. Selang masanya, anak-anak Kerisi menjadi pelanggan setia. Dalam trip ini, sebanyak 44 ekor kerisi pelbagai saiz berjaya didaratkan. Puas lah ini kali makan ikan goreng..hehehe

Hasil yang agak memuaskan dari bagang bermula pukul 6.00 am hingga 12:20 pm.Ikan Putih, Temanung,kirung2 dan Rumahan adalah tangkapan konsisten di Bagang. Bahagian ini di hantar ke rumah Mama untuk di ampap.selera orang tua...hehehe..ikan segar ma.Cuma aku masih tertanya-tanya,bila gerangan gerombolan Kirung-Kirung Kadal akan menyerang Bagang?tak sabar aku menanti.sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan