Ahad, 23 Mei 2010

bagang lagi

Trip ke bagang ini berlainan dari kebiasaan kerana kami telah berada di pangkalan sekitar jam 5.40 am. Sinar matahari sudah mulai timbul di sebelah banjaran Crocker. Tanpa membuang masa, enjin dan segala peralatan dipindahkan ke dalam bot. Selanjutnya, bot dipacu laju menuju bagang terdekat untuk mendapatkan umpan.Umpan Bilis yang diperolehi bersaiz kecil dan agak lembut. Saiz begini adalah yang paling bernilai di pasaran.

Sambutan di bagang pertama agak dingin di awal pagi. Setelah berpindah ke bagang ke 4, umpan bilis kami mula mendapat sambutan pelbagai spesis. Kerapu dan Kerisi mendominasi tangkapan di awal pagi. Kelibat Temanung, Rumahan dan Putih belum kelihatan sehinggalah kami berpindah ke bagang yang agak jauh ke tengah.

Seekor ikan Selidai yang sudah lama tidak muncul menjadi habuan joranku. Sentapan dan lariannya agak kuat dan meliar. Spesis ini banyak dikaut oleh pengusaha bagang awal tahun 2000.Kini, jumlahnya amat jauh berkurang.

Juan mendahului acara di bagang laut dengan seekor anak Menokok aka GT. Memandangkan dasar berhampiran bagang dipenuhi dengan tinggalan bagang yang telah roboh, aku mula menurunkan jig ringan. Setelah beberapa kali, jig sangkut dan menjadi tukun..alahai...

Harga ikan Rumahan di Pasar Papar hanya RM 5 sahaja manakala harga Kerisi pula RM 10.hehehe..Kerisi yang ku perolehi dalam trip ini melebihi 2 kg..boleh tahan..tapi dimakan lagi sedap wooo. Belah, sumbat kunyit..pastu goreng.Memang Ho Liau!!

Tangkapan diasingkan mengikut spesis agar dapat memudahkan giliran untuk dimasak.

Hanya seekor Kerapu table size berjaya diperolehi.

Kesimpulannya, pergerakkan arus masih tidak menentu. Bot hanyut ke laut lepas tetapi tali pancing mengarah ke darat. Namun begitu, sambutan minggu ini lebih bagus berbanding minggu lepas.Kami bertolak kembali dari bagang pada pukul 1:45 pm. Memang agak lewat, namun agak berbaloi. Jika patukan ikan semakin rancak, ada kemungkinan perjalanan kembali ditangguhkan hingga pukul 5 pm.hehehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan