Sabtu, 1 Mei 2010

Anak Tenggiri aka Lumading

Seperti biasa, perjalanan dimulakan seawal 6 am. Sebelum terlupa, happy labour day..hehehe..ulangtahun selungsung 7.9 kg ku. Kami menyambut cuti ini di bagang memandangkan keadaan sungai yang keruh teruk dan pasang besar, memang langsung tidak sesuai untuk aktiviti casting.
2 ekor anak Tenggiri aka Lumading yang tewas di bagang. 2 kali sambaran rabut disyaki Lumading menyebabkan aku kehilangan 2 matakail Owner.

Selain dari anak Tenggiri yang amat banyak berkeliaran, Temanung dan kerisi serta anak ikan putih mendominasi tangkapan. Juan juga mendapat dua kali sambaran rabut manakala Tay mendapat sekali sambaran rabut yang disyaki perbuatan Lumading. Sebenarnya, Lumading yang dimaksudkan adalah Tenggiri yang masih muda. Di perairan Sabah, terdapat dua jenis Tenggiri iaitu, Tenggiri batang dan Tenggiri Papan.Saya perhatikan Lumading lebih kepada Tenggiri papan yang masih muda.Memang ia banyak sekarang di Bagang.Mungkin musimnya.Tetapi, kenapa bapak-bapaknya tak kunjung tiba?Lain-lain spesis yang berjaya didaratkan adalah Berusak dan Kerapu.

Hasil pancingan sehingga 12.30 pm ini boleh lah memberi sumber protein selama seminggu. Layan siku di Bagang memang menyeronokkan jika tiada sebarang aktiviti boleh dilakukan. Walaupun begitu, casting sentiasa di hati...alahai...rindu betul sudah karan Ungah dan Selungsung ni.hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan