Khamis, 25 September 2014

Tamat kursus ikatan: edisi Nano

Bengkel ikatan yang diadakan oleh teamlempayun khusus untuk 'kaki' baru. Ikatan tali sulam ke perambut memang amat penting dalam arena ini. Kepentingan perambut/shockleader memang tidak dinafikan. Ianya bertindak sebagai penyerap sentapan ikan yang paling bagus disebabkan oleh sifat perambut yang mempunyai memori.
tekun memahiri ikatan Juan
Kelebihan perambut adalah ia mempunyai memori regangan berbanding tali sulam yang langsung tiada memori. Jika gewang disambung terus tanpa sebarang perambut, kemungkinan untuk tali putus adalah sangat tinggi. Mana la tau jika terlupa untuk melonggarkan drag kekili.hehehe
Instruktor terlatih dalam bengkel ikatan ini..kononnya.hehehe
Ada banyak jenis ikatan yang boleh digunakan. Ikatan penyambung yang terbaik adalah PR bobbin knot yang diyakini mempunyai kekuatan 100%. Masalahnya, ikatan ini perlukan alat bobbin yang dijual agak mahal di pasaran. Selain itu, masa yang agak lama juga diperlukan untuk mengikat. Seperkara lagi, ikatan ini memakan banyak inci braided bro..hehehe..sayang ooo..
Penyampaian sijil tamat kursus
Ikatan FG walau hanya mempunyai 80% kekuatan, namun berdaya harap setelah terbukti menaikkan banyak spesis bagak dan diluar jangka.Ianya agak mudah dilakukan dan cepat disiapkan. Saya lebih suka menggunakan Improved FG knot yang agak simple. Walaupun pada mulanya agak sukar dikuasai, namun setelah memahiri ikatan ini, pejam mata pun boleh..hehehe.
Ikatan Juan juga boleh diharap kerana telah terbukti berjaya menewaskan Selungsung 10.5 kg. Ikatan ini lebih simple dan lebih cepat disiapkan. Saya percaya ikatan ini sesuai untuk beginner walaupun Juan sampai kini masih mengaplikasi ikatan ini dalam setiap trip casting.
Ikatan Albright kurang sesuai untuk kaedah casting memandangkan bonjolan simpulan tali akan menjadi halangan ketika tali sulam melalui guide. Malahan malapetaka boleh terjadi apabila hanya gewang terbang tanpa tali.hehehe. Hujung joran pun pernah patah bro gara-gara ikatan albright ni.hehehe..sekian.

3 ulasan:

  1. Hahaa.. Terima kasih teamlempayun..Majulah pancing untuk semua..

    BalasPadam
  2. mesti mau aksi mantap tu nanti bro!

    BalasPadam
  3. Salam kenal!
    Apa kalian mau bagikan video2, foto2 dan info tentang memancing ikan dengan gampang? Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan pecinta pancing lain.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)
    Jika ada pertanyaan tolong hubungi saya di: dewi.aja@kumpulbagi.com

    BalasPadam