Sabtu, 2 Januari 2016

LESEN UNGAH 2016

02/01/16(Sabtu): Seawal jam 6:25 am aku bertolak ke sungai Mandahan. Aku berkeyakinan untuk strike ungah pagi ini setelah menyemak info pasang surut di aplikasi angler yang menunjukkan air bergerak surut. Aku tiba di icebox dan  mula menduga penghuninya. Memang betul air bergerak turun dan mulai rendah sehingga menampakkan batu-batu tenggelam di tepi sungai. Setelah hampir 30 minit bermain Nangnak, aku berpindah ke lubuk jambatan kereta api.
Ungah lesen 2016
Lubuk ini agak dalam dan terdapat tunggul-tunggul besi tinggalan jambatan lama yang berceranggah di dasarnya. Aku tidak kisah dengan potensi sangkut memandangkan penggunaan Nangnak lebih efektif dengan sifat kalis sangkut.Tanpa berlengah, Nangnak segera dihantar ke segenap penjuru sungai.

Hook up yang sempurna
Strike yang dinanti akhirnya tiba setelah lebih 20 minit bermain Nangnak. Seekor Ungah berjaya didaratkan setelah berkerja sedikit menggunakan braided 15 lb dan perambut 20 lb. Kehadiran anak-anak ikan seperti Kembura dan Jenjulung pasti memanggil Ungah untuk hadir menjamu selera. Sekali lagi aku strike yang agak kasar. Larian ikan berjaya mengeluarkan tali dari round BC..sayangnya rabut.
Ungah kedua di lokasi yang sama
Kira-kira jam 8:07 am, aku strike lagi. Kali ini Ungah mudah didaratkan apabila ia menyambar di tengah sungai. Aku meneruskan casting seketika dan strike sekali lagi..namun pemangsa berjaya meloloskan diri. 8:25 am, aku bergerak pulang untuk bersarapan nasi goreng dan Ungah goreng..hehehe..Sambutan yang agak meriah dari penghuni lubuk jambatan kereta api menambah hangat tahun 2016 yang diharap akan memberikan kejayaan demi kejayaan kepada teamlempayun.sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan