Sabtu, 26 Disember 2015

Ngudang lagi


24/12/2015(Khamis): Hujan yang tidak turun selama beberapa hari sedikit sebanyak membantu memulihkan keadaan sungai Membakut. Air sungai tidak terlalu jernih dan tidak juga kabut mengizinkan aktiviti mengudang dilakukan.
Nanggalah dewasa yang sentiasa menjadi idaman
Umpan cacing masih menjadi taruhan terbaik untuk menjerat Nanggalah/Udang galah. Umpan cacing telah lama menjadi pilihan terbaik selain dari udang beras.Air mulai surut perlahan ketika kami tiba. Memang cantik untuk melabuh umpan. Kira-kira jam 8.30 am, joran pertama yang diturunkan mula dihenjut sang udang di dasar sungai.
Hasil tangkapan tidam sampai setengah hari..memang puas hati!
Selepas itu, apa lagi bro..pesta tarik udang tanpa henti. Aksi taruk makan taruk makan berlangsung selama hampir sejam di lubuk pasir panjang.Aku mulai perasan akan kecekapan yang semakin berkurang seiring dengan meningkatnya usia. Ditambah lagi dengan mata yang rabun dekat..perghhh memang lembap ketika mengenakan umpan dan melepaskan udang dari matakail.Agak puas juga disepit oleh udang yang marah!hehehe
Juadah segar untuk seisi keluarga.

Kami hanya berpindah lubuk sebanyak 2 kali. Arus sungai mulai tidak bergerak ketika jarum jam menghampiri angka 11:00 am. Ketika itu, aktiviti udang di dasar sungai juga mulai berkurang. Agak lama menanti, kami mengambil keputusan untuk menamatkan trip ngudang ini..tapi..esok turun lagi.hehehe..sebelum jam 6:00 am, terpacak di tebing sungai.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan