Sabtu, 26 Disember 2015

Ngudang edisi Christmas



25/12/15(Jumaat): Seperti yang telah dirancang kelmarin, aktiviti ngudang diteruskan lagi. Kali ini, trip ngudang bersama Bajin dan Asan. Sebelum jam 6 pagi, kami sudah menghampiri sungai Membakut, Itupun setelah Asan berusaha keras mencari bekalan umpan udang beras. Air sungai masih turun agak laju ketika kami tiba..so,..pelan-pelan laa bro.
Pemancing dari shift malam bru pulang. Kesemuanya kumpau kerana air turun surut seperti air terjun..hehehe..tu laa bro..tengok dulu carta pasang dan surut
Kami terus bergerak ke hilir sungai ketika ini. Air surut besar pada 0.4 meter dan lubuk-lubuk di hilir sungai menjadi pilihan terbaik. Tidak sampai sejam, pergerakan air surut mulai perlahan. Ketika itulah, udang-udang mulai memunculkan diri. apa lagi bro..taruk makan taruk makan laaa.

sigup sigup dulu San.
Ketika air balas pasang, kami mulai bergerak kembali ke hulu sungai. Ke mana lagi kalau bukan ke Pasir Panjang. Lokasi kegemaran ini sering menjanjikan kehadiran udang-udang dewasa dalam kuantiti banyak. Walaupun dasar sungai agak berceranggah dengan dahan dan ranting yang telah lama tenggelam, ia tetap menjadi pilihan kerana lokasi ini telah diketahui menjadi syurga udang.
Ini la saiz udang yang aku maksudkan..hehehe
Udang-udang galah meningkat dewasa lebih banyak bermain di tepi sungai dan udang dewasa pula gemar merayap di tengah sungai. Apabila rahsia ini diketahui, semua sasaran pancing bertumpu ke tengah sungai. Memang betul bro...
Agaknya ada pemancing yang terjatuh coklat kissesnya..hehe..boleh tersangkut dimata kail udang bro!
Masa memancing telah ditetapkan sehingga jam 11.30 am  untuk memberi laluan kepada sholat jumaat. Oleh itu, kami hanya ada beberapa jam untuk memunggah hasil. Setiap detik tidak dibazirkan begitu sahaja.Kali ini lubuk tidak kira panas atau redup tetap diredah, janji ada sambutan pasti bertahan.
Asan yang berjaya memikat udang mengandung
Pergerakan lokasi pancing kami semakin menghulu mengikut keadaan air yang bergerak pasang. Ketika itu, ramai pemancing lain juga berlabuh di bawah redup pokok-pokok nipah. seperti kelmarin, air yang mulai tidak bergerak tidak membantu mengaktifkan udang-udang galah di dasar.
Lebih separuh udang mengandung telah dilepaskan semula khas untuk reproduction bro. Diharap semua pemancing mengamalkan kaedah ini

Apabila udang berhenti menggutis umpan, lebih baik angkat kaki bro.jika 30 minit sebelum jam 11.30 itu udang rancak memakan umpan, berbaloi untuk terus bertahan. Jikia sebaliknya..sung tah mulih bro. Jumaat kita ani. Esok-esok lagi kita ngudang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan