Khamis, 13 September 2018

Open table SUNOH

Kepenatan yang masih dirasai kesan 'non-stop jigging''tempoh hari tidak dihiraukan sangat apabila hasil tangkapan disediakan untuk sessi ''open table'bersama keluarga.Ikan yang masih fresh amat mudah untuk untuk diuruskan. Ikan yang juga masih segar dari ladang sememangnya menjadi idaman ramai peminat seafood.
Sunoh fresh siap siaga untuk diolah gaya seterusnya.
Setiap orang mempunyai keinginan berbeza dalam kisah penamat sesebuah trip pancingannya. Ada yang menamatkan sessi pancingannya dengan menukar ikannya kepada RM. Ada juga yang hanya mengagih-agihkan hasil tangkapannnya di kalangan kaum keluarga. Tidak terkecuali saya yang juga mempunyai cara tersendiri dalam menentukan arah tuju hasil tangkapan. 
Periuk yang ada tidak mampu menampung seekor Sunoh maka terpaksalah ia dipotong dua.
Masing-masing mempunyai alasan sendiri dalam meraikan hasil tangkapan. Saya secara peribadi lebih suka meraikan hasil tangkapan itu bersama kaum kerabat. Biasanya ikan terbesar yang berkualiti akan dipilih untuk dijadikan hidangan makan malam bersama kerabat. Jelasnya, menikmati hidangan segar bersama keluarga amat bermakna dalam mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.
Bahagian ekor yang penuh dengan kolagen, isi yang lembut,putih dan empuk meletakkan Sunoh menjadi antara ikan terbaik untuk dimasak steam.
Terlebih dahulu para jemputan dimaklumkan lebih awal agar mengosongkan perut bermula dari waktu petang untuk memberi ruang kepada hidangan makan malam nanti. Selalunya ikan akan dimasak kari 'kaw' ataupun steam. Jika tidak pun, ikan akan dimasak tiga rasa mengikut jenis ikan yang dijadikan juadah. Untuk Kerapu Sunoh..apalagi kaedah yang sesuai selain dari steam!
Kemuncak bagi sesebuah trip memancing yang aku lalui wajib ada sessi 'open table' bersama keluarga.tiada apa yang menyeronokkan selain melihat keluarga menikmati juadah yang disediakan hasil dari tangkapan sendiri.
kupi-kupi menjadi acara seterusnya selepas melicinkan pinggan masing-masing.Ketika itulah pengalaman semasa memancing akan dicerita semula dengan rancaknya. berbual sesama sendiri sambil menikmati kopi panas menjadikan malam yang dilalui sentiasa segar dan nostalgic. Doakan sahaja akan ada ikan yang sesuai berjaya ditangkap dalam trip akan datang untuk sessi 'open table' seterusnya.sekian.

2 ulasan:

  1. I often let the fish go when I get out some fishes..
    hahaha

    shaddockfishing

    BalasPadam
  2. How to make money with bitcoin and start making money online
    Making 정읍 출장마사지 money online. หาเงินออนไลน์ Here's 순천 출장안마 how to make money online by playing 문경 출장마사지 real money games for free online. It is very easy and 경주 출장샵 fast, just register and register

    BalasPadam