Isnin, 4 Julai 2016

REZEKI PENUTUP RAMADHAN 2016

03/06/2016 Ahad: trip penutup Ramadhan 2016 diadakan ketika air pasang besar. Memang kami tidak memberi harapan besar terhadap hasil yang bakal dituai memandangkan air besar menyebabkan pergerakkan ikan agak meluas. Walaubagaimanapun, keadaan laut yang teduh dan cuaca redup memberi kelebihan untuk kami menikmati sedikit keseronokkan memancing dalam bulan Ramadhan ini.
awal pagi dapat jackpot Berumbai
Kira-kira jam 5:15 am, Juan sudahpun terpacak di depan rumah. Tanpa berlengah, kami mula memuatkan semua peralatan ‘pembagangan’ ke dalam pick up miliknya. Kami hanya menambah petrol sebanyak rm 15 memandangkan tong masih banyak berisi minyak. Setelah memuatkan ais ke dalam tong ikan, kami segera bergerak ke Kg Biau, garaj bot diparkir.
Spesis ini memang suka datang berkumpulan. Kena pada kumpulannya, pasti strike bersilih ganti
Keadaan air pasang memudahkan aku menolak bot ke pangkalan untuk set up enjin dan memunggah peralatan ke dalam bot. Kami tidak mengambil masa yang lama dan segera memecut ke mura sungai. Memang teduh bro..perghhh..air sungai bertaut mesra dengan air laut!.Situasi laut yang sentiasa didambakan oleh setiap pemancing.
Spesis Ambong-ambong juga mencelah merebut umpan  pusu/bilis
Hari masih lagi kelam ketika bot membelah laut menuju bagang untuk mendapatkan umpan bilis. Kami memilih untuk ke bagang paling hampir dengan pantai Kenangan. Memang umpan bilis pun agak banyak..lumayan. Lagipun tidak ramai pemancing yang ke luar ke laut disebabkan hari raya semakin menghampiri. Agaknya mereka tengah sibuk melakukan persiapan raya bro.
Ikan Putih Table size yang amat cantik untuk hidangan berbuka.
Kami mengambil keputusan untuk menduga kewujudan sebarang penghuni bagang paling hampir ini. Bot ditambat ke bagang dan kami memulakan pancingan appolo. Appolo Omega dan Samurai seahawk bersaiz 14 dan 12 menjadi pilihan. Umpan bilis dicangkuk dimatanya dan diturunkan sehingga ke dasar. Kami tidak nenunggu lama untui mendapat sentapan apabila kami bersilih ganti mendaratkan pelbagai ikan seperti Temenung, Rumahan, Kerisi dan paling mengujakan adalah ikan putih ambong-ambong dan Berumbai..perghhhh..tarik makan taruk makan.
Set pancing ringan yang terkena dengan pemangsa bagak memang agak perit melayannya.
Sesekali berlaku strike kuat dari pemangsa bagak dan ketika itu, penggunaan drag kekili adalah seminima mungkin. Perambut appolo yang agak rapuh tidak membenarkan perlawanan secara paksa. Drag kekili dilonggarkan dan hanya membiarkan ikan melarikan diri. Tali dipam masuk dengan memegang drag kekili sambil cuba mencuri tali dengan pantas. Drag dilepas apabila ikan melarikan diri dan ketika itu jeritan nyaring drag kekili disambut dengan perasaan puas…yeeehhaaa!!!
Lingkuh yang malang apabila satu matakail bersaiz 12 melekat ditepi bibirnya manakala 5 lagi matakail melilit badannya yang panjang.
Kerjasama di antara kami adalah perlu iaitu menaikkan pancing masing-masing untuk memberi ruang selesa kepada pemancing yang strike bertempur dengan ikan bagak. Jika amalan ini tidak dipraktikkan, pemancing pasti akan rugi kerana ikan akan membelitkan tali pancing sesama sendiri. Risiko untuk ikan terlepas memang amat tinggi dan tali terbelit di antara satu sama lain akan mengambil masa yang lama untuk dileraikan..jika ‘kulutan’ terlalu kronik, potong saja laa bro..kerugian lagi..hehehe..sapa suruh!
Berumbai yang tewas di bagang yang sama
Sambutan yang mula lengang mendorong kami berpindah lokasi dan masih terlalu awal untuk bergerak ke lawa-lawa. Kami hanya berpindah ke sebuah bagang sahaja. Tiupan angin timur agak kuat dan menyebabkan permukaan laut agak kucah. Arus laut juga masih lagi bergerak dan sudah tentu ikan masih aktif merebut umpan. Kali ini, ikan Titir, Lingkuh dan ikan-ikan putih menjadi penghibur..memang meriah ooo..
Lumading yang menghentam jig berhampiran bot memang agak mengejutkan
Pukul 9.20am, sinaran matahari masih lagi dihalang oleh awan tebal ketika kami mulai bergerak menuju lawa-lawa Otai. Sebelum itu, kami sempat jigging di bagang roboh namun langsung tiada respon. Permukaan laut mulai teduh dan membantu melancarkan lagi pergerakkan bot. 20 minit kemudian kami telahpun tiba di Lawa-Lawa dan kelihatan Otai beraksi secara solo.
Seekor lagi Berumbai  tewas ketika tempoh 5 minit berakhir sebelum berpindah lokasi
Sambutan penghuni Lawa-Lawa memang rancak dengan pelbagai spesis seperti Gerunggung, Sulit, ikan putih, Kirung-kirung dan lain-lain lagi mulai memenuhi lantai bot.hehehe..memang rezeki akhir Ramadhan bro…betul-betul taruk makan taruk makan.sesekali appolo full house dengan ikan Sulit dan Pisang-Pisang. Gerunggung pun bersaiz kuda bro.
Syukur dengan hasil banyak sebegini, tak lah asyik makan daging sepanjang hari raya ini.hehehe
Jam 11.30 am, sinar matahari mulai terik..leher semakin perit dan mata pun berkunang-kunang sebagai tanda trip ini perlu ditamatkan segera. Kami segera bergerak pulang dan sempat singgah di 2 buah bagang terakhir. Tak tahan panas bro, ikan pun tiada dan air mulai surut deras. Bot dipacu laju menuju mura sungai. Selamat menyambut ketibaan Syawal. Maaf Zahir dan Batin.

6 ulasan:

1. Tn inda bawa pemancing ke bagang ka

BalasPadam
  2. Tn inda bawa pemancing ke bagang ka

3. ok.kawan-kawan saya memang bawa pemancing ke bagang dan lawa-lawa.bot pun lebih besar,seles dan muat utk 8 pemancing..boleh call put 0195811032 atau badol 0168049091