Sabtu, 1 Ogos 2015

Trip Kuala Abai edisi KUMPAU BERJEMAAH

01/08/2015(Sabtu): Trip yang dirancang beberapa minggu lepas akhirnya tiba pada tarikhnya. Aku agak cuak apabila memerhatikan keadaan cuaca yang tidak harmoni sejak beberapa hari lepas. Hujan lebat pagi, petang dan malam berserta angin kencang agak menggusarkan. Malam itu, aku, Dr Juslee, Bonte dan 2 orang rakan jigger telah mengesahkan penyertaan dalam trip ini.
Hasil awal pagi  dari para pemancing bottom ketika kami tiba di jeti. Selungkang bersaiz lumayan. Ikan tetap ikan bro,  yang penting adalah kalori.
Sebelum tidur aku sempat menilik aplikasi ‘Rain Alarm’ dan ia menunjukkan keadaan hujan lebat hampir keseluruhan Borneo. Alahai..mana la tau esok berubah. Tidur nyenyak kejap lagi setelah mengemas semua peralatan tempur untuk keesokkan hari.
Suasana tenang jeti yang tidak menggambarkan keadaan angin yang sedang mengamuk di tengah laut
Jam 4:00 am, aku bergegas bangun setelah puas ‘alarm clock’ menjerit sejak jam 3:30 am tadi. Hehehe..biasala bro..suhu sejuk kesan hujan lebat semalam. Setelah selesai mandi dan berkemas, peralatan segera dipunggah ke dalam pick up. Aku bertolak dari rumah kira-kira jam 4:30 am. Perjalanan agak selesa dengan laluan yang lapang tanpa banyak kereta. Sepanjang perjalanan, aku menempuh beberapa kali hujan lebat dan sedarhana lebat
Kami disambut oleh ombak kasar sejurus melepas muara sungai. Trip kali ini pasti berbeza dari trip memancing sebelum ini
Aku tiba di rumah Dr Juslee kira-kira jam 5:50 am dan kami menanti kehadiran Damian yang mendaftar di minit akhir. 40 minit kemudian, dia tiba dan kami bergegas menuju Kuala Abai. Sebelum itu, kami sempat singgah membeli bekal makanan dan minuman. Cuaca agak mendung dan terasa angin menerjah keras ke wajah masing-masing. Ini kali laaa…
Bakal jigger yang akan beraksi tanpa mengetahui untung nasib di depan
Pukul 7:40 am, kami tiba di jeti Bot Dee Lagu yang sedang berlabuh dan sedia menanti adalah 2 orang jigger iaitu Jigger Ong dan Jigger Jerry. Kedua-duanya telah tiba awal dan nampak tenang dengan kehadiran kami. Sori bro..lambat. Aku sempat menjengah keadaan laut di sebalik muara sungai. Alamak..langit nampak gelap dan membiru..sah angin kencang tu bro.hehehe..apapun, trip tetap diteruskan  terlanjur kaki mencecah bumi Kuala Abai.
dekat saja lokasi trip ini bro..takat batu tunggul ini menurut tekong selalu memberi kejutan kepada jigger
Bot bertolak meninggalkan jeti kira-kira jam 8:05 am. Keadaan air agak tinggi ketika itu apabila jumlah kapasiti air hujan yang banyak baru turun dari hulu. Ianya agak keruh dan sejuk. Sejurus bot melepasi muara sungai, kami disambut dengan deruan angin, alun rapat dan permukaan laut sedikit kucah. Kami hanya mampu berdoa agar keadaan ini semakin bagus. Lokasi awal awal trip ini adalah sekitar Pelantar minyak. Ianya terpaksa diubah di saat akhir apabila peserta tidak mencukupi dan keadan cuaca tidak mengizinkan. Oleh itu, cukup la sekadar melepas gian sahaja.
Lesen buntal menggunakan jig seberat 40 gram. Lesen tetap lesen bro apa pun ikan, janji ada sirip!
Ketika kami berkira-kira menuju lokasi kapal karam, angin yang semakin kencang dan alun yang bagak menidakkan rancangan ini. Akhirnya, kami memilih untuk beraksi di takat batu timbul yang hanya beberapa minit dari muara sungai. Keselamatan tetap diutamakan bro.
Halangan
Aku amat maklum bahawa dalam keadaan cuaca sebegini pastinya amat tidak sesuai untuk kaedah jigging. Angin yang bertiup kencang sudah tentu akan menghanyutkan bot dengan laju di atas permukaan laut.  Akibatnya, jig ringan yang digunakan dengan mudah akan terapung di pertengahan air. Aku yang terpaksa mengggunakan jig seberat 40 gm dan 60 gm juga mengalami kesukaran menghantar jig ke dasar. Malahan Dr Juslee yang menggunakan jig seberat 80 gm juga mendapati jig hanyut secara  horizontal. Apatah lagi Jerry yang hanya menggunakan jig seberat 30 gm. Ibarat bermain layang-layang.hehehe
Beraksi dengan lesen buntal milik orang lain pun sudah cukup menceriakan.hehehe
Keadaan permukaan laut yang beralun dan ‘bungalapang’ menyukarkan karauan jig yang kerap kehilangan rentak apabila jig turut diangkat oleh alun ombak. Kelajuan bot bergerak beberapa knot menyebabkan jatuhan jig hanya mencapai dasar setelah dilepas sejauh 50 hingga 60 meter. Keadaan bot yang beroleng hebat juga menyebabkan jigging secara berdiri tidak stabil dan merbahaya. Apalagi bro..duduk aja la sepanjang masa..
Jerry dengan lesen buntal miliknya. Tahniah bro…kau memang seorang jigger yang bersemangat cekal. Memang cerah masa depan sebagai jigger yang sukses nanti.
Tekong bot Dee yang tidak mengenal penat menggunakan teknik berhanyut di atas takat berulang-ulang kali tetap tenang mengendalikan bot. Beliau terpaksa memperbanyakan air di dalam perut bot agar ia lebih berat dan tidak terlalu ringan apabila dilambung ombak. Kami bergantung sepenuhnya kepada tekong berpengalaman ini dalam menentukan halatuju trip ini.
Kerapu yang berjaya mengagalkan Dr Juslee dalam usahanya merampas kedudukkan.hehehehe. Teruskan berusaha kapitan!
Hari semakin meninggi namun keadaan cuaca tidak berubah, malahan semakin teruk apabila angin menderu semakin kencang tanpa henti menyebabkan permukaan laut mula memutih. Keadaan ini amat mendera bot dan para jiggernya sekali. Sesekali apabila bot melintang atau selari dengan ombak besar, perghhhhh..rasa gayat apabila dijulang ombak tinggi.hehehe
Closed up Kerapu takat yang pada mulanya disangkakan sangkut di batu
Hanyutan bot di atas takat batu tunggul yang terlalu laju menyebabkan jig mudah tersangkut di dasar. Jig yang melayang hanya beberapa kaki di bawah permukaan air menidakkan sebarang sambaran. Tekong Dee sesekali menggunakan kuasa enjin bot untuk menetapkan kedudukan bot dengan melawan arah angin membolehkan kami menghantar jig ke dasar yang dikatakan sebagai lokasi tukun. Apapun, suasana jigging tetap muram tanpa sebarang strike.
Dunia jiggernya diselamatkan oleh lesen Kerisi ini.  Jelasnya, jig yang digunakan lebih menyerlah berbanding ikan Kerisi ini. Oh ya, Kerisi ini adalah ganti kepada jig Asari yang telah lebur di tukun
Kami berbincang sesama sendiri untuk menamatkan trip selewatnya jam 12:00 tengahari. Tiupan angin yang semakin deras dan permukaan laut semakin memutih menjadi alasan untuk mengakhiri trip. Namun, Tekong Dee terlebih dahulu menamatkan trip ini apabila beliau mengajak kami pulang tepat jam 11:00 am. Seperti orang mengantuk disorongkan bantal, kami serentak setuju sekaligus memberi kelegaan kepada Jerry yang agak ‘struggle’ sejak pagi tadi. Apalagi bro, peralatan dikemas, jig disimpan dan kekili juga ditanggalkan dari rod untuk mengharungi perjalanan pulang yang pastinya ceria dengan lambungan ombak.
Suasana jigging yang agak hambar dengan sambutan dingin dari penghuni takat  tidak mengizinkan kami untuk bertahan lebih lama
Sebenarnya trip ini tidak dianggap gagal secara total. Ianya nampak digagalkan oleh keadaan cuaca yang tidak mesra pancing. Namun, disebalik itu, masih ada kejayaan yang menyelit iaitu pertemuan kami dengan 2 orang rakan baru iaitu Ong dan Jerry. Kami berharap agar akan bertemu semula dalam trip jigging yang akan datang dengan cuaca yang amat baik.
Selamat kembali, lain hari boleh datang lagi. Jangan serik ye bro!

Cuaca telah berjaya menumpaskan kami dalam trip ini. Tidak kira apapun reputasi seorang jigger, masih wajib akur dengan kehebatan dan kegagahan yang maha kuasa. Cuaca sebegini juga mengajar kita agar sentiasa merendah diri dan menjadi ingatan bahawa kejayaan sesuatu trip memancing itu adalah dibawah kuasaNYA. Oleh itu, utamakan keselamatan dan kembalilah kepada orang tersayang yang sedang menunggu di rumah dengan penuh harapan. Salam ikhlas dari Lempayun.