Ahad, 18 Mac 2012

Picnic Gelama yang menjadi

Rabu, 14, 2012, Selepas membeli umpan udang hidup di Benoni, Lempayun, Shapiee dan Kandul bergegas ke muara Mantabawan agar tidak ketinggalan air menyongsong pasang. Gelama masih menjadi buruan dalam trip ini memandangkan kelembutan isi nya yang tidak boleh dilupakan.Acara casting?lupakan buat sementara waktu..air memang tidak ngam bro..janganlah dipaksa..nampak bendul aje tu..hehehe
 Kandul yang sedang menyiang Gelama ketika air pasang.Apa lagi yang lebih sesuai dilakukan ketika pasang semakin deras. Batu ladung pun hanyut, so..makan laaa!!
Dua item utama yang menjadi penyeri majlis.Tanpa kedua-duanya, acara akan hambar dan kurang berseri.

Trip kali ini lebih memberi tumpuan kepada acara yang lebih menyeronokkan selain pancingan Gelama. Dapur Gas portable dibawa bersama dengan cukup ramuan untuk memasak. Selain itu, nasi dan air tawar juga dibawa dari rumah.Perut memang sengaja dikosongkan agar ruang usus dapat diberi kepada menu fresh nanti.Memang acara ini lah target sebenarnya.
 Gelama dan sedikit anak udang galah yang masih hidup. Ini kali benar-benar fresh la ni.
Sehingga jam 12:30 pm, belum ada seekor gelama pun yang berjaya didaratkan sedangkan air bertambah pasang. Kami mula agak risau memandangkan hanya Gelama sahaja yang diharapkan boleh menjadi lauk tengahari nanti.Oleh itu, kami segera berpindah dari pondok nelayan ke kawasan Bakau untuk mencuba nasib. Jika tidak, hanya nasi sahaja yang akan menjadi hidangan tengahari nanti.
Mula mendidih..aromanya pun sudah mula beredar dari hidung ke hidung.
Tidak lama kemudian, Shapiee hooked up seekor Gelama.Hati pun senang kerana lauk tengah hari sudah berjaya didaratkan. Bukan seekor tetapi 3 ekor gelama dalam masa yang singkat. Menjelang pukul 1:00 pm, air pasang ke 1.7 mula meluru masuk. Perut pun sudah mula berkeroncong.Apa tunggu lagi, dapur gas dihidupkan dan ikan mula disiang.Tugas menyiang ikan dilakukan oleh Kandul secara suka rela.Kerja menjadi lebih mudah apabila air sungai mendekati lokasi.
Nampak biasa aje..tapi..pergghhh!!!!hingga menjilat pinggan!
Ketika air masih naik pasang, kami sedang enak menjamu selera dengan ikan Gelama fresh masak terjun..pergghh!!!memang sedap ooo. Merebus Gelama tidak mengambil masa yang lama kerana ikan ini berisi lembut. Sejurus matanya tersembul keluar, ikan ini dah dikira masak. Tiada kata-kata yang mampu diucapkan untuk menggambarkan keseronokkan suasana itu..memang best dan menggamit nostalgia.
Tengok ini orang, memang jaguh acara makan-makan

Selesai acara makan, kami kembali berpindah ke pondok nelayan untuk meneruskan sessi pancingan namun tiada berlaku sebarang sentapan.Didapati hanya sang Buntal sahaja yang melayan kehadiran kami. Oleh itu, Kami mengambil keputusan untuk mengakhiri trip dan bergerak pulang.
Air pasang yang menghimpit kami hingga jauh ke atas. Ketika ini pun, air masih lagi menyongsong pasang.
Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Muara Membakut untuk menghabiskan saki baki umpan. Tiada sebarang sentapan berlaku. Jam menunjukkan pukul 4:30 pm, dan kami berangkat pulang dengan perut yang masih kenyang. Memang puas hati wooooo.Sesekali begini, terkenang semasa dulu..berkhemah dan bermalam di muara dan pantai Bongawan ketika remaja dulu..salam ikhlas dari Lempayun

3 ulasan:

  1. apakan gaya.. tugas negara lebih penting... jikalau tida, "turutku beramau" pasti bergema.. heheehhe... rabus puhun jua paling killer...

    BalasPadam
  2. jan risau.kita atur lagi di masa hadapan utk acara yang lebih meriah.sekurang2nya 2 lanjang nasi di bawa.hahaha

    BalasPadam
  3. atur bang.. atur... lagi bisai mun bemalam.. baru ta Gaban dapat tunjukan aksi naga nya.. wiwiwiiii.... wakakau...wakakau..

    BalasPadam