Isnin, 19 Mac 2012

Susah sudah mau jumpa Ungah bro!

Sudah agak lama aku tidak menduga muara Bongawan. Sejak beberapa bulan ini, muara Bongawan mengalami tekanan yang agak melampau dari para pemancing dan pemukat. Malahan, sebelum ini berlaku kes racun dituang ke dalam sungai. Ianya telah banyak membunuh hidupan air di kawasan hulu. Beruntungnya, kawasan muara agak kurang terjejas kerana, racun tersebut tidak sampai ke sistem muara.Walaubagaimanapun, ini bolehlah dianggap sebagai tragedi yang dicipta oleh manusia yang tidak bertamadun.
Sambaran yang miss, namun masih berjaya didaratkan
AKu dan Kandul secara duet turun agak lewat. Orang bujang ni asyik terlajak perahu.Namun, ketika kami tiba, air telah pun pasang sedikit dan masih bergerak naik secara perlahan. Kami terus menuju ke lubuk biasa dan menjadikan gewang Storm Thundercrank sebagai taruhan. Cast tanpa henti di lubuk kayu tenggelam, namun tiada sebarang sambaran diterima. Kami mula berpindah ke hilir sedikit dan mula cast di lubuk ranggas tenggelam. Beberapa kali cast, aku menerima sambaran,Namun dengan mudah, curado 51 yang dimuatkan dengan tali sulam 15 lb dipasangkan dengan Nemesis II 6-12 lb, berjaya mengekang larian Pemangsa. Ungah seberat 250 gram ini dilepaskan kembali untuk bertemu ibu bapanya.Tunggu kamu besar dulu, baru layak mengerkah gewang!
Syok juga tumpang bergambar nih. Apapun, masih rasa teruja menyaksikan Ungah ini ditewaskan
Acara casting diteruskan dan tidak menunggu lama untuk sambaran kedua yang agak kuat. Kali ini, tali keluar agak kuat dan rod nemesis melentur cantik menahan larian sulung pemangsa. Aksi tidak terlalu lama apabila teknik keras menjadi pilihan. Akhirnya seekor lagi Ungah seberat hampir 300 gram didaratkan. Sementelah itu, Ungah ini telah mengalami kecederaan parah apabila ia menelan hampir separuh gewang. Ia dikembalikan ke habitat asal.Biarlah alam semulajadi yang merawat kecederaannya.Kami mengakhiri trip apabila pasang mulai besar. Lagipun, panas, tak tahan wooo.rasa macam disiat-siat pula kulit nih.salam ikhlas dari Lempayun

2 ulasan:

  1. Macam bedarah tangan digigit ungah bang haha.. Nanti kita atur makan beramau lg,ke bagang kita ni dulu,unjai kan di salai,.

    BalasPadam
  2. Harap Kekanda berdua tidak membiarkan dinda berduka..... bah.. bile lagi??? hehehhehe






    -bent-

    BalasPadam