Sabtu, 17 Mac 2012

Layan Gelama Mantabawan

Seminggu sebelum cuti sekolah, kedengaran gelama sedang galak bermain di muara sungai. Oleh itu, Lempayun, Kandul, Shapiee, Bobbih @ abang bucuk dan Naib bant memenuhi masa terluang dengan melayan tarikkan gelama di Mantabawan. Sesekali layan bottom pun bagus juga sebagai mengenang nostalgia asal usul ilmu pemancinganku.Sebagai pemancing versatilles, kita perlu mencuba semua teknik pancingan sebagai tambahan ilmu agar kita dapat menghayati hobi ini sebenar-benarnya.Aku percaya, sebaik-baiknya semua orang pernah dan perlu bermula dengan pancingan asas ini.
Tekun menanti sentapan sang Gelama.
Bulan mac adalah saat Gelama mula memasuki sistem muara untuk menetaskan telur.Oleh itu, gelama akan mudah ditemui di muara-muara sungai seperti Muara Sungai Papar, Muara sungai Membakut dan Muara sungai Binsulok atau mantabawan.Saat itu adalah tika yang terbaik untuk beriadah sambil memancing bersama rakan-rakan mahupun keluarga.Ikan pun mesra pancing dan amat sesuai untuk sessi pembelajaran kepada pemancing baru.

Spesis yang dicari. Isinya tawar tetapi empuk.


 Spesis ini walaupun bukan jenis yang kuat melawan ketika hook up, tetapi jika dilayan dengan set memancing ringan, keseronokkan pasti akan terasa. Apatah lagi, ikan ini jenis berkumpulan dan ketika frenzy, boleh lenguh tangan melayannya.Aksi taruk makan, taruk makan pasti menyebabkan suasana riuh rendah..

senyuman Bobbih aka Abang Bucuk yang menyejukkan jiwa dikala resah...dah berulang kali telefon tu asyik berdering.Nasihatku, ambiklah masa untuk didik orang rumah agar faham dengan hobi nih. Lagipun, lebih baik pancing ikan dari pancing awek lain ye.

Di samping itu, walaupun isi ikan ini tawar, namun isinya tetap lembut dan empuk. Jika kena masakannya, perrgghhh!!!..licin 2 pinggan bro!Ikan ini boleh dipersembahkan dalam banyak cara bergantung kepada kreativiti orang rumah anda.Yang penting, ia mestilah segar bugar..baru ada umpphhh!!!

Kandul juga tidak ketinggalan dengan gelamanya.Katanya lagi, untuk haji mudin di rumah..sedap di rebus fresh dan juga digoreng.Sememangnya memenuhi selera orang tua ku.

Najib Bant dengan Buntal yang dilepaskan kembali ke habitatnya.Ni kalau di Tokyo ni, pasti dilepaskan di dalam pinggan
 





































































Kadang-kadang Buntal juga mencelah sessi pancingan..memang sah sama saiz dengan pemancingnya. Seperkara yang patut dipuji adalah, Buntal ini dilepaskan kembali hidup-hidup ke habitat asalnya. Ia berhak untuk hidup dan menjadi sebahagian daripada food chain habitat muara ini.DI mohon kepada para pemancing, janganlah dibiarkan ia mati kering.

 Najul dengan anak ikan Tanda yang dilepaskan kembali..Tunggu besar, kau datang lagi ye.
Seperkara lagi, aku lebih suka untuk sama ada menggoreng ikan ini ataupun menjemurnya kering sehari..lepastu kena dengan nasi goreng belacan..ini kali lahhh!!Sememangnya spesis ini tidak boleh dipandang remeh akan kelazatannya. Cuma, kalau mahu menikmati ikan ini, kena pancing dasar lah ye bro..setakat ini aku tak pernah dengar lagi Gelama menyambar gewang..hehehe
   
Sebahagian hasil pancingan di awal sessi..seronok dilayan dan yang paling best, boleh dijadikan hidangan makan malam untuk seisi keluarga ..Tak lah pulang rumah dengan tangan kosong ye bro..hehehe..pancing pancing juga, tapi kalau dah selalu sangat pulang rumah tangan kosong, tak best lah pula ye..ada yang singgah pasar nanti nih!..heheehe..salam ikhlas dari Lempayun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan