Ahad, 5 Disember 2010

Selungsung hujung tahun

Tiada rancangan teliti dibuat untuk trip casting ini. Aku sampai lewat dari Ranau semalam dan menghantar mesej yang positif kepada Tay untuk casting ahad pagi. Aku langsung tiada maklumat berkenaan keadaan air, namun trip tetap diadakan jua memandangkan isnin aku ada kerja di Kudat.
Mau kekili baru nih..baru cast lancar.

Sabtu pukul 6:30 am, aku dan Tay bertolak dari jeti.Air surut pada 0.4 m dan keadaannya agak keruh.Apakan daya, perahu dan enjin sudah ready.trip tetap diteruskan.Kami terus menuju ke tukun tanpa menaruh sebarang harapan. Di lubuk pertama, gewang Storm Thundercrank hijau belang menjadi peluru manakala Tay lebih suka menggunakan gewang Storm Thundercrank tiger. Selepas 3 lontaran, gewangku tiba-tiba disambar dengan pemangsa melakukan larian melintang. Sedikit kawalan kemas dan setting drag kekili yang betul, berjaya menumpaskannya. Seekor Selungsung juvenile menjadi peminat gewang storm kali ini.
Keadaan air keruh tidak menghalang Selungsung ini untuk menyambar gewang kerana visionnya yang amat bagus.
Saiznya agak kecil namun tenaganya padu.

Kami bersilih ganti melontarkan pelbagai warna gewang.Namun, keadaan suhu air yang sejuk dan keruh menyebabkan ikan culas dan lebih suka memendamkan diri di bawah kayu.
Otai bottom..Suratman yang telah menaikkan Ungah yang tidak terkira jumlahnya sejak zamannya bujang.Rekod terbesar tangkapannya adalah Ungah seberat 3 suku kg.Sayangnya, tiada bukti bergambar atas pelbagai sebab.Saya akur kerana beliau adalah seorang yang amat dipercayai.

Sayangnya air sejuk dan keruh.Jika tidak, keadaan air yang naik cantik itu pastinya menyaksikan banyak sambaran.Pukul 10:00 am, kami berdua kembali ke jeti dan aku terkejut kerana rakan seNelayan..Aliuman mengadakan majlis kahwin anaknya.So, selepas mandi, aku bergegas kembali ke majlis kahwin tersebut.Nyatanya, di sana ramai rakan seperjuangan di laut di temui.Pelbagai cerita timbul berkenaan aktiviti memancing masing-masing.salam dari Lempayun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan