Isnin, 22 November 2010

Aksi karat di bagang!

Setelah hampir 5 bulan tidak mencium bau laut, akhirnya Tay beraksi juga di bagang. Kelihatan sungguh excited, sekali sound saja..terus ya!hehehe..mengantuk disorongkan bantal.Pukul 6:00 am, kami bertolak.Air sedang surut dan agak sukar untuk melepasi muara sungai yang agak cetek pada 0.6 m. Aku hanya perlu memperalatkan ombak yang datang untuk membantu bot bergerak ke hadapan.Mujurlah, ombak tidak seganas mana.Kami hanya memperolehi umpan pusu di bagang ke 4, tu pun pemiliknya agak kurang mesra..hehehe..jangan peduli!!..punggah aja nai!
Aksi berkarat amat ketara ketika memasang umpan dan melayan Pulut-Pulut ini..hehehe

Kami mula beraksi di bagang bawah kawasan Mandahan..namun keadaan arus yang kurang bergerak menyebabkan ikan kurang aktif. Hanya ikan seperti anak Gerunggung, Rumahan, Kirung-kirung, Umpak, Kapas, Berusak, Manyong dan lain-lain. Selepas itu, keadaan mulai sunyi sepi.
Kecekapan sudah berkurang apabila lama tidak beraksi.Tarikkan Umpak ketika keadaan sunyi amat menyeronokkan.

Kira-kira pukul 10:30 am, kami pindah ke bagang Bongawan. Air amat jernih dan teduh. Bubuk ditaburkan dan tidak lama kemudian, puluhan ikan Surui datang..hehehe..tukar strategi..kami mulai layan Surui dengan aksi taruk makan taruk makan yang tidak berhenti hampir sejam.Kira-kira pukul 1:00 pm, kami berangkat kembali dengan angin perut Juan sebagai siren..kata Tay, memang JADAH baunya..hinggakan angin laut pun tidak mampu menghuraikan bau jadahnya..hehehehe…rekod 34 ekor Surui menjadi rekod peribadi.

1 ulasan:

  1. salam geng lempayun... apa nama lain bagi ikan Surui?

    BalasPadam