Jumaat, 26 November 2010

Belum Giliranmu Pjal!

Air agak sedikit keruh dan sejuk ketika kami tiba di jeti petang tadi. aku, Tay dan sahabat lama Pjal bertemu di jeti kira-kira 1:40 jumat 26.11.2010.Hari agak cerah dan berangin.Walaupun begitu, kami berharap agar air pasang akan menolak sedikit air keruh ke hulu.
Langsung tidak disangka apabila gewang storm hijau belang disambar berhampiran bot!air begini pun masih ada Ungah!?

Kami memulakan sessi dengan acara trolling tanpa sambaran. Oleh itu, kami bergegas ke lubuk. Air bergerak turun agak perlahan. Saya pasti bahawa air sedang pasang tanpa disedari.Oleh kerana kapasiti air hujan yang banyak turun dari kawasan paya,paras air ketika pasang kecil tidak begitu disedari.Hampir setengah jam mengilat, gewangku disambar tanpa disangka. Perlawanan berakhir dengan mudah apabila seekor Ungah Juvenil berjaya ditewaskan. Sungguh tak disangka...air agak keruh dan sejuk pun ada Ungah berkeliaran!
Akhirnya kemarau panjang tarikan Ungah berakhir juga.Karan sungguh apabila tali utama berdecit-decit keluar dari kekili

Kira-kira pukul 3:00 pm, hujan turun agak lebat dan kami bersepakat untuk berteduh di garaj bot. Belum sampai separuh perjalanan, hujan mula berhenti menyebabkan kami kembali ke lubuk Kerapu. Kira-kira pukul 3:40 pm, gewang Storm blue shed tahi lalat thundercrank yang ditukar biji matanya mendapat sambaran padu..perrggghhhh!!!!joran beberapa kali menjunam dan aku segera menekup gelendung untuk memperlahankan larian ikan.
Jari jemari yang mengeletar menyebabkan kesukaran melepaskan ikan dari sauk!hehehe.

Kuat juga Kerapu ni ye!!?..namun, setelah ia lemah dan diheret berhampiran bot..rupanya mangsa adalah seekor Ungah dengan anggaran berat 1.5-1.8 kg..aku mendapati matakail tertancap kukuh di sudut mulutnya dan dengan selamba aku mengangkatnya dengan menggunakan joran. Apa yang terjadi adalah, ikan tiba-tiba meronta kuat menyebabkan matakail yang tertancap kemas patah.Ia jatuh berhampiran bot!!alahai..nobody perfect!.Aksi disambung semula dan tanpa sebarang amaran, gewang Storm Thundercrank Clown Tay disambar rakus. Tali keluar dan joran melendut ganas. Dengan kekuda yang kukuh, ikan berjaya ditewaskan...yess!!!lama sungguh tidak strike Ungah..hehehehe
asyik-asyik aku saja yang strike..orang tengah bila lagi?hehehe...bikin panas lah tu.Biasanya aku yang duduk di tengah pasti menjadi tukang gambar kepada Lempayun ataupun Juan. kali ni, giliran aku pula yang digambar..hehehe

Pjal juga mendapat 3 kali strike yang rabut. Dua dari tiga strike tersebut agak kuat. Memang agak mengherankannya apabila ikan tidak hook up!Bagi saya, masalah utama adalah jorannya yang agak lembut.Tulang belakang joran yang lembut tidak akan membantu kepada tancapan kemas apabila sentapan dilakukan.Ia memberi banyak ruang kepada Ungah melepaskan diri dengan melakukan renangan ke atas.sabar sajalah ye Jal...jangan serik.Kami kembali ke jeti kira-kira pukul 5:50 pm.Hujan mula turun dengan lebat ketika memunggah peralatan ke dalam kereta. Sehingga setakat pukul 9:30 pm, hujan masih turun dengan lebat.Agaknya esok sungai keruh...hehehe..rehat dulu.wassalam.ikhlas dari Lempayun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan