Khamis, 18 November 2010

layan gian di UNP

Selasa 16.11.2010: kira-kira pukul 2.30 pm, Aku, Juan dan Ali menuju ke sungai UNP sebagai destinasi melepas gian casting yang lama tergendala sejak beberapa minggu lepas akibat musim hujan yang melanda.
aksi ali dan juan ketika menduga penghuni lubuk cantik

Seperti yang diketahui, sungai UNP tidak berhulu, oleh sebab itulah ia amat jarang keruh sepertimana yang dialami oleh sungai-sungai lain akibat aktiviti pembalakan. Walaubagaimanapun, keadaan air hitam ini tidak juga menjamin sebarang keputusan mengilat yang baik. Ia juga bergantung kepada keadaan suhu air dan jumlah kepekatan sediment yang berada di pertengahan air.
alahai..memang ni aje lah peminat ketika suhu air sungai sejuk.

Setelah sekian lama tidak menjengah sungai ini, banyak kenangan tetiba melintas di benak. Di sungai ini juga lah percubaan pertamaku menggunakan kekili low profile bersambut dengan Selungkang. Ungah terbesar seberat 1.75 kg juga dicatatkan secara peribadi oleh Tay ketika mengilat di lewat petang. Selain itu, banyak lagi Ungah pelbagai saiz berjaya di daratkan oleh rakan-rakan pengilat seperti Juan, Tamparan, Wan Gendut dan lain-lain lagi.
strike tu broooo!!!

Namun, segalanya telah berubah apabila kawasan ini diambil alih oleh Petronas untuk dijadikan pusat pengumpulan petroleum mentah. Kawasan tebing sungai dijadikan tempat kediaman pelbagai bangsa pekerja binaan ini. Jelas sekali, sungai ini dijadikan tempat pembuangan sisa manusia.
ni la tu yang buat gempak!hehehehe

Tandas dengan corong yang dihalakan ke sungai membuatkan aku loya. Tentu sungai ini sudah tercemar dengan bacteria E Coli akibat pembuangan najis manusia. Apabila aku bertanya kepada Juan, kalau dapat Ungah, kau bawa balik kah untuk dimakan…hehehe..kalau aku, confirm catch and release..hehehehe..loya tekak wooo..
sapa punya bot ni?boleh pinjam ke?

sekian...ikhlas dari lempayun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan