Selasa, 6 Januari 2015

GAGARVAGANZA GT 060115 BENGAWAN

Setelah sekian lama memendam rasa, sindrom gian memancing langsung tidak boleh dikawal lagi. Simptom-simptom mula nampak ketara. Tidak boleh jadi, memang wajib ni turun memancing ni bro..apa pilihan?casting?air keruh dan sejuk. Bottom di bagang?ump. an yilekkk!!so..apa lagi? light jigging lah tu. Rehat yang terlalu lama akibat keadaan cuaca dan laut yang agak bergelora menyebabkan sendi-sendi mula mengeras. Tidak boleh jadi nih!..mesti turun!
Perjalanan ke spot jigging berlatarbelakangkan cuaca yang panas dan cantik. Sungguh teruja apabila berjaya melepasi muara sungai
06.01.15 (selasa). Awal pagi lagi aku memecutkan motor Yamaha LC ke pantai untuk mengetahui keadaan laut. Ombak selapis, 2 lapis atau 3 lapis..masih ok..asal jangan ombak berlapis-lapis. Keadaan laut agak teduh dan hanya yang kelihatan adalah alun yang bagak. Serta merta komplot dihubungi."bhaaa mari turun, Aksi light jigging sepenuhnya ya. Bawa bekal makanan dan ais saja".
Aksi jigging pagi untuk pemanasan badan
Kira-kira pukul 7:50 am, Juan tiba di perkarangan rumah. Tanpa berlengah, enjin dan peralatan lain segera dipunggah ke dalam pick up. Dalam perjalanan, singgah sekejap di pekan Bengawan. Beli alas perut bro..hehehe. 8.17 am, bot bergerak keluar dari garaj dan terus menuju muara sungai dengan penuh debaran. Minta-minta la senang keluar ni.
GT pertamaku tahun 2015. Memang syok giler apabila dilayan dengan set jigging ringan.
Kapasiti air sungai agak banyak ekoran hujan lebat yang turun semalaman di hulu. Kesannya, luruan air sungai bertambah deras ketika surut. Kedalaman air di muara sungai hanya separas bawah lutut. Oleh itu, kami berdua terpaksa melompat keluar untuk mengelakkan bot yang tersadai terlungkup akibat arus yang amat deras. Luruan air yang deras ni menjadi berbahaya apabila bertembung dengan ombak. Juan terpaksa mengharung air hingga ke paras pinggang dan apabila keadaan sesuai, aku segera menghidupkan enjin menghala haluan bot mengharung ombak setelah Juan selamat berada di dalam bot. Syukur, berjaya melepasi cabaran getir.hehehe
Catch of the day. Ikan Merah pucat/Merah Suman/Jukut menyambar jig berhampiran bagang. Seekor saja naik bro, seekor lagi berjaya memutuskan perambut.
Pergerakkan bot agak perlahan apabila menempuh alun membukit yang agak rapat. Mujurlah ianya tidak memecah dipermukaan. Memang nahas tu bro. Sebelum menghampiri bagang, peralatan tempur disediakan terlebih dahulu. Jig favourite menjadi pilihan dan set seringan PE 08-PE 1 membuka acara light jigging 2015.
Tumpang gambar bro…hehehe
Tidak semena-mena joran Juan ditekan kuat berhampiran dasar. Larian ikan agak liar dan sesekali menjunam ke dasar.  Setelah beberapa kali menahan asakan, akhirnya seekor Ebek hampir sekilo terpedaya dengan jig passo nya. Malangnya, Ebek tersebut berjaya melepaskan diri  ketika diangkat ke dalam bot. Satu penyesalan yang tidak sudah apabila sauk hanya terletak 3 kaki darinya.hehehe
GT bro. Lebih aktif ketika cuaca semakin panas dan permukaan laut semakin kucah.
Aksi tetap diteruskan dan sekali lagi jorannya ditekan lebih kuat. Joran melendut menahan asakan dan ketika mangsa bergelut melepasi pertengahan air, sekali lagi ia berjaya melepaskan diri. Memang dari spesis sama yang mudah koyak dimulut jika dipaksa bertarung secara keras. Sekali lagi penyesalan yang tidak sudah.hehehe
Memang tabiat Kerapu yang cepat menyelit ke dalam bangkar setelah menyambar Jig.  Suspense sungguh!
Memang tidak boleh jadi. Aku segera menukar jig dan hanya beberapa kali unjunan, giliran joran ku ditekan hebat. Larian mangsa meliar dengan junaman penuh tenaga. Aku hanya mampu bertahan dan sesekali berjaya mencuri sedikit tali. Setelah berjaya menghela mangsa keluar dari zon sangkut, urusan selepasnya amat mudah dan yesssss!!! GT pertama tahun 2015 berjaya didaratkan.hehehe
Makan bekal di bawah teduhan pokok bakau adalah saat-saat yang menambah lagi kemanisan memori sesuatu trip. Ini acara wajib bro!
Selepas satu lagi strike GT yang rabut, kami berpindah ke bagang-bagang atas. Alun semakin bagak dan kami amat berhati-hati ketika menghampiri bagang untuk mengelakkan haluan bot terperosok ke dalam bagang…memang nahas tu bro. Kecuaian memang boleh mengundang kecelakaan.
Perlu upgrade peralatan ni untuk trip akan datang
Kami hanya memperuntukkan selama 20 minit untuk satu-satu bagang. Jika tiada strike, kami akan berpindah ke bagang lain. Dalam masa itu, strike tetap berlaku malahan lebih banyak yang berjaya meng’arwah’ kan jig kami. Tak apa, banyak lagi jig jual di kedai bro.hehehe
Hasil trip light jigging pertama tahun 2015 memang mengujakan. 
Jam menunjukkan angka 1:00 pm apabila kami memilih bagang paling bawah untuk aksi penutupan. Kami mengorak langkah kanan di sini apabila GT agak aktif meligan jig. Dalam pada itu, hanya 3 ekor sahaja GT yang berjaya didaratkan dan lebih banyak GT yang berjaya menundukkan ego kami berdua..hehehe..
Trip ini boleh dikatakan sukses dengan pencapaian membanggakan. Spesis berjaya didaratkan adalah GT, Kerapu, Jukut, Temenung dan Kerisi.
Memasuki sungai ketika laut bergelora juga merupakan satu cabaran. Risiko untuk bot terbalik memang ada jika aluh/laluan sungai tidak berjaya dikesan. Namun, kali ini agak mudah disebabkan keadaan air tengah pasang pada paras yang lebih tinggi. Syukur lah..hehehe..sebelum pulang ke garaj, menjamu selera dulu dibawah teduhan pokok bakau. Indahnya hidup ini.hehehe.Tunggu lah musim teduh tidak lama lagi. Baru laa betul-betul bergasak. Selamat tahun baru!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan