Rabu, 19 Mac 2014

Selungkang air surut 2014

18/03/2014 (Khamis): Petang
Percubaan mencari Ungah pada waktu petang telah berakhir dengan kegagalan. Puncanya, air turun surut dengan laju kerana penurunan yang agak besar. Kesukaran untuk casting ketika air bergerak laju ditambah lagi dengan keadaan yang berangin agak kencang. Akibatnya, gewang sukar mencapai sasaran.

Air cantik, malangnya air bergerak turun dengan agak deras
Kami berempat dan aku hanya bertindak sebagai penumpang sahaja. Tiada sasaran yang ditetapkan sebenarnya. Melihat gewang berenang  dengan sedikit harapan berlaku sergapan pun sudah cukup memadai.
Hanya spesis seekor ini sahaja yang berminat dengan gewang. Hanya perlu mengarau gewang dengan amat perlahan, pasti spesis ini menerkam gewang jika ia ada berhampiran. Tiada hal, yang penting adalah KARAN!
Tiada apa yang berlaku.hehehehe..banyak masa dihabiskan dengan hanya baring memandang langit sambil menghirup udara segar dan nyaman. Tapi, hati tertanya-tanya ke mana sudah perginya Bangkatan/Proboscis yang biasanya muncul ketika petang untuk mencari makan?
Ini adalah gambar beberapa tahun lepas di sungai Bongawan. Ketika aku pulang dari satu trip, teserempak pula dengan pemuda ini sedang lepak di atas pokok tepi sungai. Aku menghampiri dan berjaya merakamkan sosok ini dengan menggunakan kamera DSLR Nikon D90. Sebenarnya, ada satu koloni proboscis yang terdiri dari puluhan ekor menghuni hutan bakau Bengawan. Malangnya, TIADA USAHA LANGSUNG pihak kerajaan untuk memulihara hutan Bakau Bongawan bagi memastikan kelangsungan spesis ini.
Usangnya garaj bot ini. Pihak yang prihatin, sila lah sponsor untuk memperbaiki garaj ini hehehe. Surut besar menyebabkan bot terpaksa ditolak ke dalam garaj.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan