Khamis, 13 Mac 2014

MARBLE GOBY 2.1 KG

 Nama orang putih..saja la kasi gagar sikit bro..Tapi nama kampungnya
Betutu atau Bintutu..Kasar sikit ikan PAMALAS!!
Kalau mau seram..ada juga bro..Ikan Hantu!hehehe
Tapi mama ku menggelar ikan ni Ikan Tembuakar!!lagi laaaa sengsara..kahkahkah
So, malam aku mengikut budak-budak kaki pancing udang beraksi di sungai Membakut. Lama sudah tidak landbase pancing udang ni..so, saja ambil angin malam dan nostalgia. Lagipun, budak-budak tu dah masuk malam ke tiga berpesta udang galah..hehehehe..tak boleh dibiarkan niii.

Ikan seberat 2.1 Kg ni sebenarnya diperolehi oleh budak kaki pancing udang tegar. Ia mencuri umpan anak udang yang digunakan untuk udang galah. Dengan senang hati, dia menyerahkan ikan ni.."abang mau ka ikan ni?kalau mau..ambil laaa..aku tak pandai makan.tengok rupanya pun mengerikan..dulu aku kasi lepas saja ni"..Bulan jatuh ke riba bro…hehehe…terimakasih banyak-banyak ye Idham..next time..kalau dapat lagi..jangan lupa simpan untuk aku ya..hehe
Aksi landbase ngudang waktu malam sebenarnya sudah lama ditinggalkan. 1990an adalah dekad aku dan geng menggilai ngudang landbase waktu malam. Maka tu, aksi berkarat, lembap, buntu dan memanas ditampilkan..hehehe..Umur dah meningkat, mata pun sudah tidak jernih. Ikan ni sebenarnya jenis pasif. Ia hanya duduk mendiamkan diri di lubuk sungai tanpa bergerak..rilekkkkss saja..tu pasal lah di gelar ikan Pemalas. Mungkin berat atas 5 kg ikan ni kena kencing manis atau darah tinggi.hehehe

Zukhairi kata..jika ikan ni dihantar hidup-hidup ke restoran Seafood Beringgis..senang-senang dapat duit  ni..hehehe..ada harga juga rupanya ikan ni..tentu sedap ni kan.
Betutu hanya akan aktif memburu makanan pada waktu malam. Biasanya, ia akan menghambat anak-anak ikan ataupun udang. Namun, gaya sentapannya tidak agesif. Ia hanya memberatkan hujung pancing  dan melakukan larian perlahan. Ia hanya akan mengikut apabila pancing dikarau dan melakukan rontaan apabila menghampiri permukaan air.

Ikan ini akhirnya dimasak steam nyonya..Isi nya halus, padat, lembut dan pejal. Rasanya yang lazat disembunyikan oleh wajahnya yang tidak hensem. Paling best, aku udah tahu lubuknya..hehehehe..secret brooo!!.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan