Ahad, 20 Februari 2011

Best ooo..strike!!!

Ahad 20, 2011: Kebosanan hujung minggu yang melanda membawa kepada aksi ringan di muara Bongawan. Air agak keruh dan surut ketika aku tiba dengan Shafie.Kegianan yang melandanya memujuk ku untuk beraksi..janji boleh tengok gewang berenang.
Perhatikan air yang keruh..sekeruh orang dalam gambar yang tiada strike..hehehe

Kami segera menuju ke muara dan memulakan aksi casting ke tebing-tebing drop off. Air keruh sedikit dan agak sejuk.Tiada sasaran diletakkan dalam trip ini. Namun sudah menjadi rezeki, sambaran berlaku kira-kira pukul 9.05 am. Kelihatan tali dilarikan ke arah bangkar, Aku mengangkat joran setinggi yang boleh untuk mencuri ruang di antara ikan dengan joran. Tidak lama, aku berjaya mengekang lariannya dan ia mudah diangkat ke dalam bot.Syukurlah, akhirnya aku bertemu juga dengan Ungah Bongawan setelah sekian lama.
Saiz belia yang menghentam Gewang Storm Thundercrank oren.Warna ini agak menyerlah di dalam air keruh.

Setelah selesai sessi bergambar, aku tidak berlengah untuk menghantar gewang ke lokasi yang sama. Tidak semena-mena, sekali lagi gewang Storm Thundercrank di sambar ganas. Kali ini, sambaran berlaku di tepi bot. Kelam kabut aku menyelamkan joran untuk mengikuti arah lariannya. seperti juga tadi, lariannya juga berakhir di dalam bot. Tidak sangka strike berlaku berturut-turut. Namun, aksi seterusnya menyaksikan tidak berlaku sebarang sambaran.

Hari bertambah panas, dan kami bertolak pulang ketika jam menunjukkan angka 11..alahai..patutpun panas.tak sedar hari dah menghampiri tengah hari.hehehe..tak lama lagi kemarau, set perlu siap siaga..salam ikhlas.

1 ulasan:

  1. siuk jua tu bro..nda sabar kn mengail...musim ikan tgh naik skrg..cuma dpt melihat kwn2 manc ing di maya ni...nda lama lg cuti..mengail tah jua karg..selamat berentap bro..nnt kita try mancing d tukun perikanan baru perairan binsuluk pulau 3

    BalasPadam