Isnin, 10 Februari 2014

AKSI UDANG KOTA KLIAS 2014 BERSAMA OTAI ADAM

09/02/2014
Setelah agak bertahun tidak bersua dengan Udang Galah/Nanggalah Kota Klias, jemputan Adam untuk menduga Udang Nanggalah langsung tidak dapat ditolak walau apa pun alasan. Kali terakhir aksi Nanggalah Kota Klias telah diceritakan dalam edisi sebuah majalah tempatan. Peralatan segera diselongkar..dan beruntung, semua joran dan kekili masih berfungsi. Matakail pun masih ada yang siap diikat..yesss…..

Otai Nanggalah Kota Klias yang masih lagi mengekalkan posisi dan reputasinya sebagai Tekong tersohor. Bezanya, usia semakin meningkat dan perut semakin…ehem ehem..Boroi..hehehe
Keadaan air surut maksimum menyebabkan bot terpaksa ditolak ke sungai..Kredit ku berikan kepada KAP kerana berusaha keras menolak bot yang pada mulanya disaksikan oleh 4 biji mata sahaja..kesian pula tengok. Akhirnya 4 biji mata ni turun mengerahkan kudrat bersama..hehehe..
Lesen pertamaku Nanggalah Kota Klias
Trip ini agak hambar sepanjang hari dimana Nanggalah kurang memberi respon. Kami banyak kali berpindah lubuk mengikut GPS yang terletak dalam kepala Adam. Namun, keputusan masih tetap sama..slowwwww..mana kau udangggg???
Protege Adam iaitu KAP yang lebih banyak memperolehi aksi tarikan Nanggalah berbanding mentornya..hehehe
Kami ke hulu dan hilir sungai mengesan lokasi sebenar Nanggalah, namun tidak berjaya. Kedudukan sebenar Nanggalah akhirnya berjaya dikesan iaitu, merayap di sepanjang tepian sungai. Oleh itu, kami menumpukan lontaran umpan ke tebingan sungai. Menurut Adam, keadaan yang cetek berhampiran tebingan sungai menyebabkan suhu air lebih hangat kesan dari pancaran matahari berbanding di kawasan yang lebih dalam dimana airnya lebih sejuk. Jelasnya, Nanggalah lebih menyukai kawasan yang bersuhu hangat…begitu juga BUAYA..hehehe..

Shot yang cantik terhadap hasil yang mantap..Saiz yang tidak sukar untuk diperolehi ketika musim Nanggalah…Pemancing sepatutnya memberikan senyuman..hehehe..Nanggalah pinjam ni bro..macam mana mau senyum!!hahahaha.
Hasil tangkapanku seorang yang berjaya menjuarai carta walaupun di luar musim Nanggalah.Boleh lah untuk sekali masak.
Tangkapan tidaklah sebanyak mana pun..namun..syukur lah dan berbaloi berbanding dengan Nanggalah yang dibeli di Tamu. Dah lah mahal, tidak segar pula tu..
Trip diakhiri pada seawal pukul 5.00 pm apabila Nanggalah langsung tidak menjamah umpan. Apapun, aku ucapkan ribuan terimakasih kepada Adam kerana sudi mengajakku beraksi di Kota Klias..harapanku..ajak lah lagi yeee…hehehe..oh ya..syabas kepada KAP kerana menjadi protege yang cepat belajar dan yang penting…RAJIN menolak bot..hehehe..sekian


1 ulasan:

  1. Slm bos..boleh dpt ka nombor telefon itu tekong bot? Sy mau dia jadi tekong utk pancing udanglah..boleh ka?ni nombor hp sy 0123751153 faikha...

    BalasPadam