Isnin, 4 November 2013

LAYAN SPESIS BERKUALITI BAGANG

Ahad 03/11/2013: Trip bagang hanya disertai oleh kami berdua memandangkan Anchorman Tetap berpencen, Juan menarik diri di saat tanpa sebarang alasan kukuh...sitakkkkkkkk!!!hehehehe..Seperti biasa, sebelum pukul 6 am, kami sudah pun berada di bagang untuk mendapatkan umpan pusu/bilis segar. Tanpa membuang masa, bot dipacu laju ke bagang dibahagian pertengahan untuk mencuba nasib. 10 minit berlalu, hanya anak-anak kerisi sahaja yang berminat dengan umpan pusu menyebabkan kami berpindah lagi.

Aksi senyap waktu pagi dengan anak-anak Kerisi sebagai penghibur..KALAT MATA!!!
Tiadanya pergerakkan arus menyebabkan penghuni dasar laut tidak aktif mencari makanan..akibatnya..sunyi sepi...15 minit...Pindahhhhhhh!!!Memancing di bagang ni kena rajin pindah..Tak perlu lama berada di sesebuah bagang, 10 hingga 20 minit tiada sambutan, cari lah bagang lain.

Spesis yang menyebabkan joranku minum air laut beberapa kali..memang best apabila dilayan dengan set paling ringan.

Bagang seterusnya memberikan aksi tunggal sesekali dengan penghuninya dari spesis  berkualiti..hehehe..layan pun mantap dengan menggunakan aksi joran ringan.


Rumahan yang dicukai oleh anak-anak Tenggiri yang tidak menghiraukan Jig ataupun umpan hidup..ntah apa lah selera mereka kali ni..susah betul mau di agak.
Arus mula bergerak sekitar pukul 9 am lebih dan penghuni dasar mula aktif. Anak-anak ikan putih mula rancak menyambar umpan bilis..pergghhhhhhhh!!!..tidak perlu lama menunggu aksi junaman hujung joran ke dalam air..hehehehe....ikan putih naik bersilih ganti...ibarat kami berdua berbalas pantun.

sebahagian spesis berkualiti yang memenuhkan lebih setengah tong ais ku. Hasil tangkapan ini menyebabkan muka ku tidak kelihatan di Pasar Ikan selama seminggu..hehehehe


Aksi berterusan sehingga pukul 11 lebih, apabila angin laut mula bertiup dan arus semakin deras...Ikan pun semakin galak. Kali ini ikan Rumahan bersaiz besar mengambil alih sebagai penghibur...Umpan hanya perlu digantung kira-kira 3 hingga 5 kaki dari dasar..dan.tidak lama menunggu..joran minum air lagi..heheheh..kali ini, aksi amat rancak apabila sesekali berlaku double hooked-up!!

Bah..antati(hantar) lauk-lauk atu ke rumah si Ulis sebalah atu..mana tau, boleh jadi mentua..hehehehe..
Kami menamatkan aksi kira-kira pukul 12:15 pm. Hari semakin panas dan kami terpaksa pulang walaupun potensi ikan akan kembali galak memang ada. Sebenarnya, sempat lagi untuk makan tengahari berlaukkan ikan-ikan segar..hehehehe..senyum beliau di rumah..mau di 'apil' lagi nih!!..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan