Isnin, 17 Mei 2010

Trip bagang yang sepi

Seperti biasa, Ahad digunakan untuk beriadah di bagang. Seawal pukul 6:ooam, kami dah pun bertolak. Malangnya ikan bilis yang diharapkan untuk menjadi umpan tidak diperolehi. Nasib baiklah anak-anak tamban menjadi pengganti.Kami terus meneroka bagang-bagang di sebelah mandahan.Keadaan laut amat teduh, begitu juga arusnya.alahai..sah ikan kurang mematuk nih.
Juan dengan Kerapu cantiknya berhampiran tiang bagang.

Banyak ruang kosong ketika tiada patukan ikan, masa dihabiskan dengan nyanyian-nyanyian sumbang semata-mata untuk menghiburkan hati. Memang bosan wooo.Aku pula,gigih dengan aksi light jigging tanpa sebarang sambaran.
Tay dengan Lapih aka sweetlip yang berjaya menghilangkan batu ladungnya.Apapun, berbaloi dengan tangkapan sebegini

Kami mengakhiri trip selewat 1 pm,disebabkan tangkapan yang masih belum memadai.Faktor pergerakkan arus yang kurang dan kejernihan air mempengaruhi keaktifan ikan menyambar umpan. Aku hanya berjaya membawa pulang Kerisi, Rumahan, Temanung dan Lumading berbanding rakan-rakan yang agak hampa dengan hasil tangkapan.Kali ini, acara makan-makan dilangsungkan dibawah garaj perahu kerana risau keadaan awan gelap yang boleh memuntahkan hujan bila-bila masa. Jika makan dibawah rimbunan pokok bakau, abislah nasi berkuahkan air hujan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan